сряда, 1 април 2009 г.

Професия независим продуцент: Джим Старк и Чедомир Колар (видео)


В рамките на София Филм Фест често има прелюбопитни срещи със световни имена в професиите, които създават киното. И тази година такива не липсваха. Една от най-интересните, може би, беше тази с двама мъже, които знаят много за това какво е необходимо да бъдеш успешен независим продуцент от тази и от другата страна на Атлантика.


Става дума за Чедомир Колар и Джим Старк.

Първият е роден в бивша Югославия, но от години живее и работи във Франция. В биографията си има филми като "Аризонска мечта", "Преди дъжда", "Небеса", новелата на Босна и Херцеговина от "11 септември 2001", "Ничия земя" и др.

Вторият е от Ню Йорк, което може да се познае и от акцента му, и в биографията си има заглавия като филмите на Джим Джармуш "Кафе и цигари", "Извън закона", "Мистериозният влак", но и заглавия като "Фактотум" на Бент Хамер.

Срещата с двамата се състоя в кино Люмиер. Учудващо е, че на нея не присъстваха повече български кинотворци, които професионално би трябвало да се интересуват най-много от това как можеш да си проправиш път в световното кино като независим.
Решихме вместо да ви преразказваме разговора, да го запишем и излъчим изцяло. За ваше улеснение разделихме цялата среща на три части, а ето и ориентирите какво можете да научите във всяка една от тях.

В първата част Джим Старк и Чедомир Колар разказват за това защо и как са станали продуценти. Ще разберете, че за първия навлизането в света на киното е станало случайно, след като на един купон харесал момиче, чието гадже било заснело филм и имало нужда от адвокат, който да води преговори за продаването му. При втория обаче нещата са били сериозно обмислени още при постъпването му в киноакадемията в Белград, където е завършил социалистическия еквивалент на продуценството - киноорганизация.

Освен това, ще научите, че най-важните качества, които продуцентът на независими филми трябва да притежава, са постоянство, смелост и способност да не се притеснява за собственото си бъдеще.

Да продуцираш филм в САЩ е нещо съвсем различно от това да продуцираш филм в Европа. Какви са начините за финансиране в Стария свят и в Новия и как влияят те върху създаването на един филм е последното нещо, което ще ви разкрият Джим Старк и Чедомир Колар в първата част на своя разговор, който беше воден с въпроси от кинокритика Александър Донев.

Във втората част продуцентите разсъждават за това колко е важен комерсиалният успех за независимото кино и защо разчитат много на рекламата "от уста на уста".

Също така ще научите за две особено успешни във Франция дългогодишни практики, които помагат за финансирането на френското кино. Едната е закон, според който, ако частен инвеститор иска да отвори мултиплекс, той може да го направи само ако се съгласи в една от своите зали да прожектира единствено френско кино. Втората задължава телевизиите да не излъчват филми в сряда вечер, когато по принцип излизат премиерните филми в кината в страната, както и в петък и събота вечер. Така, при положение, че не се конкурират за зрители с телевизията, кината привличат много повече приходи.

И накрая, на зададения от Actualno.com въпрос дали са открили нещо интересно, което да искат да продуцират от проектите, представени на София мийтингс, Чедомир Колар ще сподели, че е останал най-приятно впечатлен от две български идеи.

В третата част ще научите дали е силно влиянието върху създаването на един филм от дистрибутора му, защо има толкова много и различни продуценти във финалните надписи на все повече филми, може ли да се даде определение за добър филм.
Много важен момент е и въпросът за това по какъв начин световната финансова и икономическа криза ще промени киното въобще, на който и двамата продуценти отговарят, че от началото й в кината и в Америка и във Франция има рекордни касови постъпления.

*Материалът е заснет и обработен от Николай Иванов.
actualno.com, 23 март 2009

Няма коментари:

Публикуване на коментар