неделя, 23 ноември 2014 г.

Бразилската приказка на Стивън Долдри

Едуардо Луиш, Риксон Тевис и Габриел Вайнстайн заедно с Вагнер Моура, Селтон Мело и Стивън Долдри. Снимка: Festival do Rio, Agencia Febre
След Голямата награда на фестивала в Рим и смесените чувства, с които го посрещна критиката в Бразилия, най-новият филм на британския режисьор – „Измет”, ще закрие Киномания в София. За премиерата на филма в Рио.

Не си правете илюзии, че когато влезете в салона, за да изгледате „Измет”, там ще ви очаква филм, носещ отчетливия почерк на Стивън Долдри. Малко неща в него, като например, виртуозното водене на актьорския състав от дебютанти и утвърдените им колеги професионалисти, напомнят за предишните творби на режисьора на „Били Елиът”, „Часовете” и „Четецът”. „Измет” е екшън трилър за тийнейджърска публика, ако и по-възрастните зрители искат да му се насладят, е добре да го възприемат като киноприказка.

Тъй като филмът е заснет в Бразилия и основната част от екипа му е бразилски, премиерата му беше в рамките на 16-ия Международен филмов фестивал в Рио де Жанейро в началото на октомври, малко преди „Измет” да тръгне по екраните в страната на теленовелите. За да го представят пред публиката и критиката, в Рио пристигнаха Долдри и сценаристът Ричард Къртис. Те се присъединиха към консултанта по актьорско майсторство Кристиан Дуурворт, копродуцентите Крис Тайкър от Великобритания и Андреа Барата Рибейро от Бразилия, костюмографа Бел Берлинк, бразилските звезди на филма Вагнер Моура и Селтон Мело, техните колеги Жузе Думонд и Андре Рамиро, както и дебютантите Риксон Тевис, Едуардо Луиш и Габриел Вайнстайн. Всички участваха в пресконференция в луксозен хотел на крайбрежната алея на Копакабана и в маратон от персонални интервюта след нея. Ето какво чух на пресконференцията, след като имах шанса да съм сред първите зрители на филма.

Българският читател познава „Сметището” на Анди Мълиган, преведен преди две години у нас. Романът служи за основа на киносценария, но за мен преводът на филмовото заглавие печели с двузначността си пред романовия. Мълиган, който е живял в Бразилия, Индия, Филипините и Малайзия, не е ситуирал историята си в определена страна и признава, че бяга от конкретиката, защото неговият поглед е на чужденец – поглед отвън.

Сюжетът се върти около тийнейджърите Рафаел, Гардо и Плъха, които живеят на сметище и един ден случайно откриват портфейл с малко пари, но с друга ценна и потенциално смъртоносна придобивка. Докато те се опитват да разкодират шифрованото послание от портфейла, ние научаваме много за двете първи приятелки – корупцията и властта, и за паралелните светове в страни на крайна бедност и невъобразимо богатство каквато е и Бразилия. Да, именно там филмът се нанася заедно с историята, персонажите и всички произтичащи от този избор последствия.

На пресконференцията продуцентът Крис Тайкиър сподели, че е научил за романа от литературния агент Джени Казарото. „Дадох „Сметището” на трима души. Сред тях беше и Стивън Долдри, който търсеше нов проект. С него се познаваме от времето на „Били Елиът”.

„Книгата е младежка, чете се на един дъх – допълни го Додри. – Идеята да заснема екшън трилър за тийнейджъри ми хареса, защото ми предлагаше да се изправя жанр, с който не съм се сблъсквал досега.”

Ситуирането на действието в Бразилия е одобрено и от Анди Мълиган, който смята, че Рио е епицентърът на сериозна кинокултура – бразилската. За избора на Рио изиграват роля няколко фактора, сред които и възможността международна копродукция да получи финансова подкрепа от бразилската държава. Заради изискванията на закона „Измет” е англо-бразилско-немска копродукция. От бразилска страна като копродуцент се включва Фернандо Мейрелес, когото познаваме като режисьор от „Градът на Бога”. До момента „Измет” е копродукцията с най-висок бюджет (12 700 000 долара), снимана в Бразилия. Според Тайкиър, да се снима в страната с един от най-бързо развиващите се пазари в света (според сп. „Варайъти” годишният приход на кината за 2012 г. е 741 100 000 долара) е изключително успешно начинание.

След уточняването на параметрите на копродукцията британският сценарист Ричард Къртис („Наистина любов”) започва работа с бразилския си колега Фелипе Брага (автор на телевизионния документален сериал за звездата на бразилския национален отбор по футбол Неймар – Neymar Jr’s Life Outside the Fields). Първият, който до момента има опит предимно в жанра на комедията, адаптира романа на английски, а вторият го превежда на португалски. Кристиан Дуурворт отбеляза: „Искахме да заснемем бразилски филм, а не субтитриран на португалски британски филм. Ако някой казва, че наистина сме направили бразилски филм, за мен това означава, че сме си свършили добре работата.”

Прочетете цялата статия в Портал Култура ТУК.

Няма коментари:

Публикуване на коментар