сряда, 5 ноември 2014 г.

"Рио, обичам те" е много повече от филм

Любовта винаги намира своето място.

Първо Париж се сдоби с филм-обяснение в любов, когато през 2006 г. двадесет режисьори разказаха по една необичайна среща в омнибуса „Париж, обичам те”. Две години по-късно дойде „Ню Йорк, обичам те”, когато десет други режисьори направиха вариации по темата, но отвън океана. Най-новото предложение от своеобразната поредица е „Рио, обичам те”, което е част от програмата на Киномания 2014.

„Рио, обичам те” следва същата идея и нанизва десет истории за различните проявления на обич – на живописния фон на града, заснети с почерците на режисьори от различни страни. Сред тях има бразилци като Фернандо Мейрелес и Карлос Салданя, австралиец – Стивън Елиът, италианец – Паоло Сорентино и др. Две имена, които отскоро се подвизават и на режисьорския стол – мексиканецът Гилермо Ариага и американецът Джон Туртуро, също приготвят по една новела. В омнибуса участват с видимо удоволствие насред неповторимата атмосфера на Рио имена като Харви Кайтел, Емили Мортимър, Фернанда Монтенегро, Родриго Санторо, Венсан Касел, Ванеса Паради, Райън Куантен и Джейсън Айзъкс. Дори Бебел Жилберто има любопитна епизодична поява.

На пръв поглед „Рио, обичам те” е красива кинокартичка, която демонстрира за пореден път световноизвестните прелести на екзотичния град. Някои от новелите във филма се възползват максимално от естествените „декори” около себе си – като „Муза”, чието действие се развива около и на плажа на Копакабана или „Безполезен пейжаз”, в която героят лети с делтапланер около статуята на Исус Христос. Други пък залагат повече на драматургията в историите си, като Паоло Сорентино в „Съдбата” или Джон Туртуро в „Когато любовта си отиде”. Но като цяло едва ли ще видите кой знае колко много непознати извън Бразилия места. Наистина, нима Рио се нуждае от още реклама, за да привлече повече туристи? Защо са похарчени пари за толкова скъпо начинание и са привлечени толкова световни имена?

След като изгледах филма, се сетих, че съм срещала най-различни доказателства за „Рио, обичам те” из Рио, без те да са непременно реклама на филма. Поразрових се и открих, че „Рио, обичам те” преди всичко е социален проект със солидни спонсори – не само кинокъщи, но и културната програма на градската община, филмовия фонд на града, както и няколко големи компании.

Движението #rioeuteamo започва през 2012 г. да мобилизира кариоките да споделят и съпреживяват обичта към града си чрез нарочно организирани музикални, кино и литературни събития, спортни състезания и какви ли не други прояви. Авторите на проекта се стремят с помощта на обикновените жители да събудят за нов живот различни места и местности във и около Рио.

Уебстраницата на проекта е мини гид на Рио, но не създава усещането, че е правена от туристическа агенция, която се опитва да ви продаде луксозен пакет. Тя е едновременно информационен портал за всичко, което се случва под надслова #rioeuteamo, рекламна платформа за филма и блог за споделени от местните жители истории и идеи как най-пълноценно да се насладите на всичко, което се случва в това космополитно място.

Преди две години движението представя себе си под формата на акция с червени балони с формата на сърца и картички към тях, разположени на стратегически места в града. Който рискува да отвори картичката, прочита в нея следното: „Добър ден, тази сутрин решихме да разпръснем малко любов над Рио. Надяваме се, че всеки жител на града ще сподели нещо хубаво с ближния си. От това всички ние само ще спечелим.  Правим първата стъпка в тази посока, като ви създаваме едно приятно преживяване във великолепния ни град.” След това четящият картичката разбира, че е спечелил разходка с лодка, с панорамен лифт или с хеликоптер.

Прочетете цялата статия в Портал Култура ТУК.

Няма коментари:

Публикуване на коментар